Ekspert Tacho Driver
NOWE KARY DLA PRZEWOŹNIKÓW W POLSCE
Dnia 11 stycznia br., w Dzienniku Ustaw RP pojawił się dokument o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Najnowsza poprawka zawiera kolejny akt prawny, w którym mowa jest o wysokich karach za naruszenia dotyczące ruchu przeciążonych pojazdów po drogach publicznych.

3 różne kary za to samo naruszenie
Dotychczas przewoźnicy korzystający z nienormatywnych pojazdów byli zagrożeni dwoma karami finansowymi:
za brak zezwolenia (maks. 15 tys. zł, na podstawie Prawa o ruchu drogowym),
za przekroczenie dmc, długości lub wysokości (maks. 15 tys. zł, na podstawie ustawy o transporcie drogowym).
Przy opisywanej zmianie ustawy dochodzi trzecia kara, która nakładana jest za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi w miejscu ich ograniczenia do 8 lub 10 ton (maks. 20 tys. zł).
W konsekwencji w skrajnym przypadku przewoźnik po kontroli otrzyma trzy protokoły kontroli: z ustawy o transporcie drogowym, ustawy o drogach publicznych i ustawy – Prawo o ruchu drogowym, które kierowca będzie musiał przeczytać , złożyć ewentualne uwagi i podpisać. - pisze Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych
Dodatkowe zmiany
Oprócz powyższych, obowiązywać będą inne nowe zmiany w organizacji ponadgabarytowego przewozu drogowego, a są to m.in:
dopuszczalny nacisk osi na drogach publicznych będzie wynosił do 11,5 tony
STRAŻ MIEJSKA LUB GMINNA będzie mogła dokonywać kontroli nacisków osi w oparciu o przepisy ustawy o drogach publicznych (również te organy będą mogły decydować o nałożeniu kary!)
ilość rodzajów zezwoleń na przejazd pojazdem nienormatywnym zmieni się z 7 do 5
kara (w prawie o ruchu drogowym) za najmniejsze przekroczenia (do 10%) zwiększa si z obecnych 500 zł do 6000 zł (o 1200%)
kara za średnie przekroczenia (od 10 do 20%) z obecnych 2000 zł zwiększa się do 10000 zł (o 500 %)
Ustawa wraz z nowymi, niesprzyjającymi przewoźnikom zmianami ma wejść w życiu w dniu 11 kwietnia 2021 roku.